آنچه باید در مورد شیر توپی بدانید پترو ایلیا | kasrasaran

در شیر توپی شناور، توپی در محیطی معلّق است و به‌وسیلۀ دو حلقۀ آب‌بندی در محل نگه داشته می‌شود. با فشار آوردن سیّال به توپی، توپی به سمت نشیمن‌گاه‌ها جلو رانده می‌شود و آب‌بندی خوبی ایجاد می‌کند. شیرهای توپی با ورودی جانبی، شیرهایی هستند که توپی آن‌ها از کنار شیر، و معمولاً درون بدنۀ دوتکه یا سه‌تکه سوار می‌شود. هر بخشی از بدنه درست مانند الحاق دوتکه فلنج با پیچ و مهره، سوار می‌شوند. شیرهای توپی با ورودی جانبی معمولاً از فلز آهنگری ساخته شده‌اند.

کاربرد شیر توپی از نظر جنس و متریال بدنه

توپ توسط حلقه های دو صندلی در جای خود ثابت می شود و توسط دو محور الکتریکی پشتیبانی می شود. این نوع شیر امکان دسترسی راحت به توپ و صندلی ها را بدون خارج کردن کل شیر از خط لوله آن فراهم می کند. درجه PSI بالا نشان می دهد که شیر می تواند در برابر نیروی مایع یا گاز عبوری از خود مقاومت کند و آن را در صنایعی مانند تولید مواد غذایی، مراقبت های بهداشتی و تولید حیاتی می کند. توپ های V-Port دارای یک سوراخ V شکل هستند که با چرخش یک ربع دور باز می شود. این کمک می کند تا سیال به طور موثر در شیر جریان یابد و نشت ها را کاهش دهد.

این مدل شیر به نیروی گشتاور کمتری احتیاج داشته و در نتیجه قیمت بالاتری هم دارد. در شیر ترونیون برعکس حالت فلوتینگ، توپی از چهار طرف به بدنه فیکس شده است. این قابلیت جابه‌جایی برای آب‌ بندی (Seal) شیر استفاده می‌شود. همچنین در طراحی فلوتینگ از یک شفت در بالا استفاده شده است.

دسته‌های محصولات:

آنچه باید در مورد شیر توپی بدانید پترو ایلیا | kasrasaran

نکته مثبت دیگر بال ولو این است که این نوع شیرها نگرانی در مورد بارهای جانبی وارد به لوله، که اغلب با استفاده از گلوب ولو و شیر پروانه ای با آن مواجه هستیم این صفحه وجود ندارد. همچنین در برخی از مدل ها در صورت بروز مشکل در سیت یا نشیمنگاه یا مواد آببندی، بدون نیاز به برداشتن یا جدا کردن بدنه شیر از محل نصب، امکان تعمیر آسان و یا آب بند نمودن شیر وجود دارد. استفاده از آنها بسیار آسان است، سریع باز و بسته می شوند و برخلاف برخی دیگر از ولوها مانند گلوب ولو یا شیر دروازه ای یا کشویی، در طرح های مختلف در دسترس هستند. آنها همچنین کوچکتر و سبک تر از انواع دیگر شیر هستند و می توانند از قیمت کمتری برخوردار باشند. علاوه بر این ، می توانند گشتاور عملکرد کمتری نسبت به سایر شیرآلات داشته باشند. همچنین جهت کاربردهای خاص انواع شیر توپی با نشیمن گرافیتی (graphite seated ball valves) نیز در بازار موجود می باشد.

  • این دسته از شیرآلات طراحی های مختلفی دارند از این جهت برای دسته بندی بال ولو یا شیر توپی باید به ساختمان و شکل طراحی آن ها توجه کرد.
  • شیر هایی با قطر کمتر از 5 سانتی متر (2 اینچ)، دارای 2 قطعه (از سه قطعۀ) بدنه فورج می باشند.
  • در نتیجه، دیسک‌ها مجبور می‌شوند با صندلی‌ها نزدیک‌تر به هم تماس بگیرند.
  • تفاوت اصلی آن‌ها این است که پورت خروجی در حالت بسته به محیط اطراف راه پیدا می‌کند.

بال ولو ها را از نظر مونتاژ بدنه به دو دسته تقسیم بندی می کنند. به‌طور معمول گلوله‌های فولادی کربنی برای آسیاهای دانه‌ای با سرعت پایین از قبیل آسیاهای فلزات یا پودرهای شیمیایی استفاده می‌شوند. برای آسیاب کردن مداوم و پیوسته، ماده‌ای که قرار است آسیاب شود از طریق یک مخروط ۶۰° از سمت چپ وارد شده و توسط یک مخروط ۳۰° از سمت راست تخلیه می‌شود. در حالی که پوسته می‌چرخد، گلوله‌ها بر روی طرفی از پوسته که بالا می‌رود به سمت بالا رفته و هنگامی که به نزدیکی بالا ی پوسته می‌رسند بر روی مادهٔ ورودی سقوط می‌کنند. در طی این فرایند، اندازهٔ ذرات ماده، بر اثر ضربه کاهش پیدا می‌کند. در بیشتر موارد از این شیر برای تنظیم دقیق جریان استفاده نمی‌شود زیرا دیگر انواع شیرآلات مانند شیر سوزنی امکان اندازه‌گیری و کنترل دقیق جریان را ممکن می‌سازند.

مزایا و معایب شیر توپی یا بال ولو

تحریریه کتب معماران