بذر و پیاز گل

با افزایش دما میزان آبیاری و رطوبت محیط نیز باید افزایش یابد. شاید بتوان گفت که هزاران گونه از آن برای محیط داخلی و خارجی، در سراسر جهان حضور دارد. در حال حاضر در جهان بیش از ۱۰۰۰ رقم گیلاس خوراکی وجود دارد که میتوان آنها را بهطور کلی به سه گروه گیلاس شیرین، گیلاس ترش (آلبالو) و آلبالوی چینی تقسیم کرد. این آفات بیشتر در اثر آبیاری بیش از حد، مرطوب بودن همیشگی خاک و خشک بودن محیط پدیدار می شوند. آب بیش از حد ممکن است باعث پوسیدگی ریشه شود بهتر است در موقعیتی به دور از آفتاب مستقیم قرار گیرد تا از سفید شدن برگ آن جلوگیری شود. به عنوان مثال ، می توانید آنها را در یک سبد آویز بالای حمام خود قرار دهید یا گوشه ای کسل کننده را زنده کنید. یک گیاه سخت و مقاوم با برگهای سبز و سفید است. سانسوریا یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی در نزد دوست داران گل و گیاه است. یکی از دلایل اصلی آن کمبود آب است که باید برای رفع این مشکل گلدان گل آشینانتوس را به مدت ۱۵ دقیقه در سطل یا تشت پر از آب قرار دهید.

هر 3 ماه یکبار به گیاهتان کود دهید، توجه داشته باشید پوتوس را باید در گلدان مناسب بکارید تا به خوبی رشد کند. خاک: مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و خاک برگ برای کاشت این گیاه مناسب است. افرادی مانند بیل گیتس، مارک زاکربرگ و شرکت سامسونگ در ابتدا به این بزرگی که میبینید نبودند و با کمترین امکانات کار خود را آغاز کردند. اغلب بروملیادها به شکل رزتهایی از برگهای بندی مانند هستند که از دل یک جام میانی که آب را در خود ذخیره میکند رشد میکنند. برای اطمینان از پیوند موفق، به گیاهان جدید خود یک برنامه رطوبتی یکنواخت بدهید. پس از ریشه زایی، می توانید آن ها را به خاک و گلدان جدید انتقال دهید. به بیماریهایی گفته میشود که توسط عوامل غیر زنده خارجی ایجاد میشوند ولی قابلیت انتقال از گیاهی به گیاه دیگر را ندارند. پس از ریشه دار شدن قلمه ها (مطابق تصویر) را به خاک انتقال دهید.

قرار دادن جزیره برای گل آشیانتوس در این حالت می تواند لیست گیاهان زینتی بسیار موثر باشد. قرار دادن جزیره برای گل آشینانتوس در این حالت می تواند بسیار موثر باشد. در این حالت گل آشینانتوس را به مکانی با نور بیشتر انتقال دهید. این اتفاق به علت خشک بودن بیش از حد هوای محیط رخ می دهد. چرا که بیش از 2300 گونه گیاهان دارویی وجود دارد که می توانید یک یا چند نمونه از آن ها را برای کاشت انتخاب کنید. بنابراین علی رغم اینکه یک تفاوت ناچیز بین این دو نحوه ساخت هورمون موجود است بیشترین تفاوت مربوط به اصطلاح انگلیسی است.در فارسی هم موادی که بصورت طبیعی در گیاه ساخته میشوند و هم موادی که به صورت مصنوعی از خارج به گیاه القا میشوند را تحت عنوان هورمون میشناسند، اما در اصطلاح انگلیسی موادی را که بصورت طبیعی (در داخل گیاه) ساخته میشوندPlant Hormone و موادی که بطور مصنوعی (در خارج از گیاه)ساخته میشوند را تحت عنوانPlant Growth Regulators یعنی تنظیم کنندههای رشد گیاهی میشناسند. در این حالت گل آشینانتوس باید به مکانی خشک و گرم انتقال یابد.

بخش اعظم این بذرها از سراسر کشور بهویژه استان خراسان جمعآوری شده است. با این حال انتخاب گیاهانی که زیبایی بالایی داشتهباشند و به راحتی بتوان آنها را پیدا کرد کار دشواری است. اما در سالهای اخیر و با توجه به اوضاع اقتصادی متفاوتی که به وجود آمده است، مشاغل خانگی باز هم رونق پیدا کردهاند. کاربرد Co۲ تقریباً معادل استفاده از مواد غذایی، کاربرد پیدا کرده است. لیویا از خانواده آماریلیداسه (نرگسیها) و دارای چندگونه زینتی است. مدیر جهاد کشاورزی محلات افزود: محلات بیشترین سطح زیر کشت وپرورش انواع گل و گیاه زینتی را در کشور دارد و تولید ۳۵۰ گونه مختلف گیاهان زینتی، آپارتمانی و فضای سبز، این شهرستان را به یکی از قطبهای پرورش و تجارت گل و گیاه ایران تبدیل کرده است. این گیاه زیبا از خانوادهی پامچال است و اگر فضای کمی برای نگهداری گل و گیاه دارید، میتوانید این گیاه آپارتمانی نسبتا کوچک را نگهداری کنید. از آب و هوای سرد و گرم گرفته تا خاک خشک و مرطوب به همین دلیل همیشه میتوانید از نعمت وجود آنها استفاده کنید. به دلیل تولید گلهای بسیار زیبای ستارهای شکل در تابستان به یاس ستارهای معروف است که بوی شبیه به گل یاس دارند.

اطراف قلمه را با فشار انگشت محکم نمایید. قبل از کاشت بستر را مرطوب نمایید. برای سرعت بخشیدن و کمک کردن به عمل ریشه زایی، می توانید از هورمون های ریشه زایی نیز استفاده نمایید. عمل غبارپاشی را متوقف کنید و میزان آبیاری را نیز کاهش دهید. آبیاری را طبق دستور و با خشک شدن خاک انجام دهید. بهتر است زمانی به اسپاتی فیلوم آب دهید که برگهایشان آویزان شدهاند. عما غبارپاشی را بصورت روزانه با آب سبک و ترجیحا ولرم انجام دهید. از ساقه های نسبتا بلند برای ریشه زایی در آب استفاده کنید. با رسیدن دما به کمتر از ۱۰ درجه، برگ های گیاه آسیب دیده و دچار ریزش می شوند! زیرکشت گلخانه رفتن یکهزار و ۳۳ هکتار سطح در استان به ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار نفر انجامیده اما سهم صادرات گل و گیاه به خارج از کشور ۰.۵ درصد معادل دو میلیون اصله، شاخه، گلدان به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و عراق بوده است. حداقل درجه برای نگهداری گل آشیانتوس در زمستان ۱۰ درجه و در تابستان ۲۹ درجه سانتی گراد است.

از قدیم یک ضربالمثل ژاپنی وجود دارد که میگوید «هرس درخت ساکورا احمقانهاست، همانطور که هرس نکردن درخت آلو احمقانهاست.» هرس کردن، بریدن و زخم کردن شاخههای درخت ساکورا ممکن است باعث خشکیدن درخت شود اما با این وجود در برخی از موارد مانند بیماری، خشک شدن، بههم جوش خوردن شاخه و چند مورد دیگر هرس کردن درخت لازم است و باید انجام شود. این گل که طرفداران زیادی دارد در بسیاری از مناطق ایران پرورش داده میشود. بسیاری از گل های گل صد تومانی به دلیل شکوفه های مضاعف، گلبرگ های سرخ شده و سایه های نفیس پاستلی بسیار سرسبز و زرق و برق دار هستند. و همزمان با ریزش برگ، رشد برگ نیز دارند و به همین دلیل همیشه برگدار به نظر میرسند. و چون همزمان با ریزش برگها رشد رویشی پوشش سبز خود را نیز حفظ میکنند همیشه سبز و شاداب به نظر میرسند. یکی از موارد اصلی که باید در جهت حفظ تازگی گل ها به خاطر بسپارین، این هستش که باید اونا رو تغذیه کنین و تا حد ممکن باکتری ها رو از اون ها دور نگه دارین. این سموم را می توان به محض مشاهدهی کنهها استفاده کرد. استفاده از سموم قارچ کش مثل بنومیل، کاربندازیم و…

پرورش شبدر زینتی از گیاهان آپارتمانی کوتاه، بسیار هیجان انگیز می باشد زیرا حالت برگ ها همان طور که اشاره شده دائما در حال تغییر است. در این حالت عمل غبارپاشی انجام دهید. این عمل بهتر است در فصل بهار انجام شود. در این روش نیازی به آغشته کردن قلمه به هورمون ریشه زایی نیست. در این روش مدت زمان بیشتری برای ریشه زنی قلمه ها نیاز است. پس اگر قصد دارید از این گیاه نگهداری کنید، مطمئن شوید که فضای کافی برای رشد آن دارید. چنانچه دوست دارید این گیاه بهتر رشد کند کود دادن به آن را به جز در فصل زمستان، فراموش نکنید.

این گیاه به دلیل داشتن شاخه و برگ های رنگی، گیاه بسیار زیبایی می باشد. مثلا بعضی از گیاهان آپارتمانی به هوای مرطوب نیاز دارند که امکان فراهم کردن این میزان رطوبت در خانه وجود ندارد. علت اصلی این مشکل وجود بیماری قارچی بنام بوتریتیس است که خود به علت هوای سرد و مرطوب ایجاد می شود. عمل پیوند یاGrafting متصل کردن دو قسمت گیاهی است، بطوریکه این دو قسمت بوسیله باززایی با هم کاملاً جوش خورده و یک گیاه را تشکیل دهند. وجود Co2 برای انجام عمل فتوسنتز ضروری است. نور محیط بسیار کم است. در محیطی گرم و روشن و به دور از نور مسقیم خورشید، نگهداری کنید. هوا گرم و خشک است. سانسوریا علاوه بر سرسبزی دائمی، در برابر شرایط نامساعد همچون کمبود آب و نور کم نیز مقاوم است. برخی افراد، ابتدا ساقهها و یا قلمهها را درون آب ریشه زایی کرده و سپس به خاک انتقال می دهند. این عمل ریسک قلمه گیری را به صفر رسانده و از پوسیدگی ناشی از عوامل قارچی درون خاک به قلمه ها جلوگیری می کند. فقط باید ساقه ها درون آب قرار گیرند. میانگین دمای سالانه این منطقه ۱۲٫۹ درجه سانتیگراد برآورد شدهاست و در ارتفاع ۱۶۵۰ تا ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

گلهای این گیاه بسیار معطر بوده و شیره زیادی دارند که به همین دلیل مورد علاقه زنبورها و حشرات گرده افشان قرار میگیرندی. در تهران به دلیل بزرگی شهر و جمعیت متراکم آن شهرداری در چندین قسمت از شهر بازار گل و گیاه راه اندازی نموده تا شرايط خرید گل و گیاه را با قیمت های مناسب را ایجاد کند. آماریلیس با گلبرگهای قرمز رنگ، برای ابراز احساسات قلبی به شخص مورد نظر در روز ولنتاین مناسب خواهد بود. طول دوره روز برای این گیاهان بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت میباشد. بیشتر بامبوها بلند و باریک هستند، بنابر این برای ایده های باغ تراس، ایده های باغ حیاط و پاسیوهایی کـه فضا تنگ اسـت ایده آل هستند. امروزه بسیاری از افراد با پرورش آلوئه ورا کارآفرینی کرده اند و با راه اندازی مزارع یا گلخانه های کوچک و بزرگ و کاشت این گیاه، درآمد خوبی برای خود و کسانی که استخدام کرده اند به وجود آورده اند. وی افزود: با توجه به ساختاری که در کشور برای دانشگاهها تعریف شده، قسمت اعظم بودجه دانشگاهها توسط دولت تأمین میشود و شاید یکی از دلایل عدم موفقیت دانشگاهها در جهت کسب منابع خارج از دولت این موضوع باشد که الزامی برای تحقق این موضوع ایجاد نکردهاند و اخیراً رویکرد وزارت علوم ملزم کردن دانشگاهیان است تا بخشی از بودجههای جاری و پژوهشی خود را خارج از منابع دولتی تأمین کنند.

گیاهان آپارتمانی نه تنها زیبا هستند بلکه با پاکیزه ساختن هوا و جذب سموم حالمان را بهتر هم خواهند کرد. گل آشیانتوس متعلق به مناطق گرمسیری است، جایی که هوا در تمام طول سال پیوسته گرم است، پس بهتر است گیاه در محیطی نسبتا گرم نگهداری شود! با توجه به اینکه گیاه کروتون بومی یک محیط گرمسیری است، بنابراین یک محیط گرم و مرطوب را ترجیح میدهد. برای اینکه گیاهتان تنفس بهتری داشته و عمل فتوسنتز را بهتر انجام دهد، همان استفاده از یک دستمال مرطوب و عمل غبارپاشی کفایت می کند. برای جلوگیری از پیشروی آن ها می توان روزانه عمل غبارپاشی انجام داد. با پیشروی آن ها برگ ها زرد، خشک شده و در نتیجه از بین می رود. همچنین باید اجازه دهید خاک گیاه بین دفعات آبیاری بهخوبی خشک شود.

آشیانتوس می تواند دمای ۱۵ درجه سانتی گراد را تحمل کند، اما از سرعت رشد گیاه کاسته می شود. از انتهای ساقه، قلمه هایی به طول ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر زیر بند برش بزنید. دقت داشته باشید که برگ های پایین قلمه ها را تا جایی که در ظرف قرار می گیرد حذف کنید. نور: گل حسن یوسف نور پسند است، اما نباید در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار بکیرد. برگهای روبان مانند درخشان و قوسی شکل آنها ، در هر اتاق بدون پنجره ، از جمله حمام های کم نور ، لهجه ای زیبا ارائه می دهد. و نیازی نیست در مورد از دست رفتن پوشش سبز و زینت بخش آنها نگران باشید.

اگر این گیاه را جلوی در خانه و یا کنار پنجره ها بگذارید می بینید که پشه ها را دور می کند. حرکت هوا در داخل گلخانه همچنین میتواند عامل تعیینکنندهای باشد که آیا گیاه گردهافشانی شده و قادر به تکمیل تولید مثل است یا خیر. همچنین برای کسی که می خواهد گیاهان غیر معمولی داشته باشد، داشتن یک گلخانه کاکتوس یا سرخس یک گزینه مناسب است. 5,500 تومان سلوی قرمز یا مریم گلی آتشین یک گونه از سرده مریمگلی است که بیشتر به خاطر گلهای آن کاشته… باغ صخرهای: مساحت این باغ ۲۵۰۰ متر است و ۲۵۰ گونه گیاهان صخرهای در این باغ کاشته شدهاند. بهتر است برای موفق شدن ، نکاتی را در مورد پرورش گیاه در آب رعایت کنید.متخصصین بر این عقیده اند که اگر ظرف کشت آبی از شیشه رنگی باشد بهتر است. روی گلدان را با استفاده از یک لیوان شیشه ای و یا تکه ای پلاستیک بپوشانید. علت پیدایش نقاط سیاه روی برگ های گل آشینانتوس در فصل زمستان چیست؟ گلدهی در فصل تابستان است که زیبایی آن را چندین برابر میکند. یکی از بهترین هدیهها برای خوشحال کردن دوستان و عزیزانتان، تراریوم است.

تحریریه کتب معماران