فصلنامه معماری و ساختمان | architectbook

واحد‌هایی که در نمای اصلی و مشرف به خیابان قرار دارند، باید تراس را به‌گونه‌ای طراحی شود که خللی در زیبایی نمای ساختمان ایجاد نکند و رعایت این اصول با انتخاب یک طراح ساختمان مسکونی مورد تایید امکان پذیر است. متاسفانه برخی طراحان ساختمان از اهمیت این مسئله غافل می شوند. اصولاً بهترین عملکرد برای تراس و بیشترین کارایی آن زمانی است که مستقیماً، از فضای آشپزخانه در دسترس باشد. در واحد‌های خیلی کوچک، تراس معمولاً فضای کافی برای نشستن ندارد و صرفاً برای دسترسی به محیط بیرون استفاده می‌شود، اما در واحد‌هایی که نقشه ساختمان آن‌ها زیر بنایی بیشتر از 80 یا 90 متر را دارد، بهتر است که فضای تراس به حدی باشد که بتوان از ان استفاده مفید تری کرد. معمولا اتاق خواب ها دوازده متری انتخاب می شود البته در متراژ های پایین تر طبق نظر طراح ساختمان ممکن است کوچک تر از این متراژ هم باشد، بزرگترین اتاق خواب خانه با نام های اتاق خواب اصلی، اتاق خواب والدین و اتاق خواب مستر شناخته می شود. که در متراژ های بزرگ تر حتما یک اتاق با این شرایط در نظر گرفته می شود، که کمد لباس در این اتاق بزرگ تر از دیگر اتاق خواب ها است و در صورت امکان سرویس بهداشتی مجزا دارد.

http://dekoralsystem.ir

معماری یک هنر اجتماعی است.[۲۲] معماران گاه بناهایی را با ایده‌های شخصی طراحی می‌کنند و حتی می‌سازند، ولی بیشتر ساختمان‌ها با توجه به نیازهای اجتماعی طراحی می‌شوند. معمولاً از معماران انتظار می‌رود که یک ساختمان مشخص را در یک مکان مشخص طراحی کنند. در روند ساخت یک ساختمان افراد زیادی درگیر می‌شوند؛ به مقدار زیادی سرمایه و منابع و به تخصص‌های دیگری به جز معمار نیاز است. هم‌چنین قوانین و آیین‌نامه‌های ساختمانی، تصمیم‌گیری‌های معمار را محدود می‌کنند.

مسابقه طراحی راهرو شهری – 1,159 بازدید

این فصلنامه با هدف شناخت دیدگاه های مختلف ، برگزار کننده دو مجله خبری کتب معماران معتبر در زمینه های معماری داخلی و طراحی نما است. حمایت و نشر نتایج این دو جایزه در هر دو فصلنامه معماری و ساختمان و بین المللی 2A ، فرصتی مناسب برای ارائه الگوهای موثر و شناخت بهتر جریان های معماری معاصر کشورمان است . توجه بدین وسیله ضمن تشکر از اظهار توجه ی شما به این مجله، به اطلاع می رساند، علاقه مندان جهت درج مقاله یا گزارش خود در فصلنامه ی معماری و ساختمان، می توانند متن مقاله یا گزارش خود را به ایمیل مجله ارسال نمایند و نتایج داوری را از طریق ایمیل مجله دریافت نمایند. خواهشمند است از هرگونه تماس حضوری، تلفنی و یا از طریق پست با دفتر مجله جهت پیگیری در این زمینه خودداری نمایید و تنها از طریق ایمیل اقدام نمایید.

نکات مهم و الزامی در طراحی نقشه معماری

بسیاری از افراد به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها و یا هر دلیل دیگر ترجیح می‌دهند فضای داخلی ساختمان خود را با ایجاد تغییراتی جزئی یا اساسی، بازسازی و یا نوسازی کنند. اجرای صحیح و اصولی بازسازی داخلی ساختمان نیز نیازمند تخصص، مهارت‌های فنی و تجربه و دانش می‌باشد و اگر این کار بر طبق اصول و استانداردهای معماری انجام نشود، موجب بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیری خواهد شد. پاسیو در طراحی ساختمان مسکونی ،با معانی مشابه دیگری چون نورگیر و حیاط خلوت نیز شناخته می‌شود که مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است، امروزه بیشتر مردم به این درک رسیده اند که قسمتی از فضای داخلی خود را به ساخت پاسیو اختصاص ‌دهند. در یک نگاه تاریخی می‌شود گفت عمل‌کرد -با تعاریف مدرنیست‌ها- اثر کمی بر ریخت‌شناسی معماری داشته‌است. ساختمان‌ها را می‌توان با توجه به عملکردشان به ساختمان‌های مذهبی، حکومتی، اقامتی، تولیدی، آموزشی، تفریحی و غیرو رده‌بندی کرد؛ ولی نمی‌توان به آسانی پذیرفت که شکل یک ساختمان بر اثر عمل‌کرد آن ساخته می‌شود. یک خانه با نیاز به خوابیدن، پخت‌وپز، ذخیرهٔ غذا و گاهی کار کردن تعریف می‌شود ولی مفهوم خانواده و روابط بین زن و مرد نیز بر ریخت آن تأثیر به سزایی دارد.

کاملترین پکیج دانشنامه دیجیتال مهندسی معماری

مورد دیگری که در طراحی ساختمان تاثیر دارد فرهنگ بومی آن منطقه می باشد. به عنوان مثال در برخی از مناطق چین، ساخت و ساز فقط با رعایت قوانین فنگ شویی امکانپذیر است. برای طراحی مکان های تجاری نیز موقعیت ملک از لحاظ دسترسی و توان مالی منطقه بررسی می گردد. شناسه این سبک به کار گیری اشکال هندسی دقیق و رنگ های روشن است و آمیخته ای از نوگرایی و طراحی های زینتی و گرانبها می باشد. تمام زرق و برق، شکوه و جلال معماری قرن بیستم به سبک معماری آرت دکو یا معماری تزئینی برمی گردد. این سبک با عناصر گران قیمت خود، بسیار جذاب، تا حدی ساده اما بسیار شیک ظاهر می شود.

  • همیشه می‌توان بعداً تغییراتی ایجاد کرد، اما در این مرحله که طراحی روان‌تر است، تغییر آسان‌ترین کار است.
  • با استفاده از آن، می توانید ساختارها و سازه های تصویری سه بعدی ایجاد کنید.
  • در این گام از طراحی، شکل کلی طراحی نقشه تقریبا به پایان رسیده است و فقط باید ریزه کاری ها و بعضی اصلاحات انجام شود.
  • معماران در واقع متخصصان دارای مجوزی هستند که در زمینه هنر و علم طراحی ساختمان آموزش دیده اند.
  • حتی یک بنای موقتی که تنها یک‌بار مورد استفاده قرار می‌گیرد و سپس تخریب می‌شود باید قابل بازیافت باشد و ازین لحاظ با اصول و محدودیت‌هایی در طراحی مواجه است.

تحریریه کتب معماران