ابتکارهای اقتصادی آمریکا در منطقه اقیانوس هند و آرام محکوم به شکست است

ابتکارهای اقتصادی آمریکا در منطقه اقیانوس هند و آرام محکوم به شکست است

براساس گزارش رسانه‌ها، محورهای اصلی این نشست تجارت، زنجیره تامین، انرژی پاک، زیرساخت‌ها، مالیات و مقابله با فساد بوده است.

دان گریوز معاون وزیر تجارت آمریکا روز دوشنبه و در نشست با یکی از اتاق‌های فکر این کشور گفت که ضرورت دارد آمریکا اتحاد استراتژیک خود را با کشورهایی که با آنها «ارزش‌های دموکراتیک مشترک و منافع اقتصادی» دارد را احیا کند. با این توصیف می‌توان به راحتی متوجه شد که هدف آمریکا نفوذ استراتژیک و اتحاد اقتصادی مانند شورای تجارت و فناوری آمریکا و اتحادیه اروپا، کواد و … است.

کارشناسان چینی روابط بین الملل و تجارت می‌گویند که نشست مجازی برگزار شده بیشتر درباره تلاش آمریکا برای آزمودن فضا است و آنها انتظار رسیدن به توافقات خوب و بلندمدت را از این نشست ندارند. هرگونه ابتکار اقتصادی در منطقه که چین شامل آن نباشد، کارساز نخواهد بود.

کاترین تای نماینده اقتصادی آمریکا و جینا ریموند وزیر تجارت این کشور میزبان وزرای ۱۴ کشور عضو چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام در نشست مجازی روز گذشته بودند.

هی ویون یکی از مدیران اجرایی شورای جامعه چین برای مطالعات سازمان تجارت جهانی در این خصوص گفت: در طول ۲ ماه گذشته به طور فزاینده‌ای شفاف شده که هدف از ایجاد چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام ارتباطی با اقتصاد و تجارت ندارد بلکه این موضوع کاملا یک استراتژی ژئوپلیتیکی است که هدف از آن مهار چین است.

گلوبال تایمز نوشت: این نشست در حالی برگزار شد که دولت بایدن قصد دارد برخی از تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای چینی در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ را به منظور مقابله با تورم فزاینده در این کشور کاهش دهد.

تلاش‌های آمریکا برای ایجاد ائتلافی اقتصادی در این منطقه در حالی است که چین در سال گذشته میلادی شریک اول تجاری بسیاری از کشورهای منطقه اقیانوس هند و آرام از جمله برخی متحدان آمریکا مانند استرالیا و کره‌جنوبی بوده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84835618/%D8%A7%D8%A8%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D8%A7%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B3-%D9%87%D9%86%D8%AF-%D9%88-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85-%D8%A8%D9%87از زمان آغاز به کار چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام در ماه مه و در جریان سفر جو بایدن به توکیو، این ایده به دلیل فقدان جوهر مورد انتقاد قرار داشته است. کشورهای عضو نگرانی خود را درباره حلقه مفقوده آن یعنی تعرفه‌های تجاری، دستورالعمل‌های دسترسی به بازار هدف و خارج کردن چین به عنوان یکی از اقتصادهای حیاتی در این منطقه بیان کرده‌اند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز طی گزارشی درباره ابتکار آمریکا برای ایجاد «چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام IPEF» نوشت: همزمان با آنکه وزرای بسیاری از کشورهای حاضر در چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام به رهبری آمریکا در روز سه‌شنبه از طریق ویدئو کنفرانس مشارکت کردند، ناظران می‌گویند که آمریکا با اعتبار ورشکسته و قدرت رو به افول خود شاید به سختی بتواند شرکایی را با منافع مختلف به سمتی که خود می‌خواهد هدایت کند.

توسط هوشنگ سیهون

هوشنگ سیحون از بهترین معماران ایرانی