تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام چیست؟ درمانکده | fanbaz

در اواخر دهه 1960، الکتروکاردیوگرافی رایانه‌ای در بسیاری از بیمارستان‌های بزرگتر مورد استفاده فنباز قرار گرفت. سیگنال ها به واسطه الکترودهای فلزی که به کمک پرستار یا تکنسین به اندامها و قفسه سینه متصل می‌شوند ثبت می گردد. نوار قلب یا الکتروکاردیوگرافی در کل فرآیندی ساده و بی خطر است و اطلاعاتی ارزشمند در رابطه با قلب را به متخصص قلب ارائه می دهد. نوار قلب که در اصطلاح پزشکی به آن الکتروکاردیوگرام electrocardiogram یا ECG گفته می‌شود یک آزمایش بسیار ساده است. این آزمایش به منظور بررسی ریتم و فعالیت الکتریکی قلب مورد استفاده قرار گیرد. بروز حمله قلبی از جمله موارد بسیار خطر ناک است که می تواند حیات فرد را تحت تاثیر قرار دهد به همین منظور در هنگام بروز این مشکل بلافاصله پزشک به انجام تست نوار قلب می پردازد.

تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام چیست؟ درمانکده | fanbaz

پس همانطور که در توضیح مشخص است این روش کاملاً بی خطر بوده و برای تست اکوی قلبحتی نیاز به تزریق هم نیست. زمان انجام تست الکتروکاردیوگرام معمولا بین 5 الی 10 دقیقه است. نتیجه نرمال نوار قلب ضربان قلب را ۶٠ الی ١٠٠ بار در دقیقه به صورت پیوسته نمایش میدهد. به طور معمول، پس از انجام نوار قلب نیاز به هیچ اقدامی و یا تغییرات در رژیم غذایی یا فعالیت ها، مراقبت پس از آن و … نتایج تست معمولاً فوراً در دسترس است و پزشک ممکن است آنها را با شما در میان بگذارد. بررسی ریتم قلبی در برادی‌کاردی و تاکی‌کاردی دشوار است و در این موارد “تست کاغذ” به کمک می‌آید.

  • زمانی که وارد کلینیک می‌شوید به شما گان مخصوص داده می‌شود.
  • افرادی که تحت تست ورزش قرار می گیرند ممکن است در معرض خطر حمله قلبی باشند، اما این مربوط به ورزش است نه نوار قلب.
  • نوار قلب یکی از روش های رایج برای تشخیص مشکل بیمارانی می باشد، که با علائم مختلفی اعم از درد قفسه سینه به اورژانس و بیمارستان مراجعه می کنند.
  • فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی.

در حین نوار قلب باید روی تخت دراز بکشید و به طور طبیعی نفس بکشید و در حین انجام تست نیز نباید صحبت کنید. از دستگاه الکتروکاردیوگرام جهت بررسی همین وضعیتی که توضیح دادیم استفاده می‌کنند. این دستگاه می‌تواند در یک بازه زمانی فعالیت الکتریکی عضله قلب را ثبت کند. خوب است بدانید که متخصصین می‌توانند با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از نوار قلب محل بروز آسیب قلبی، ریسک بروز حمله قلبی، سکته قلبی رخ‌داده و منشأ بروز آریتمی را تشخیص دهند. نوار قلب یک روش تشخیص کمکی است که برای بررسی شرایط قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

الکتروکاردیوگرام یا EKG چیست؟

مقایسه معنی داری بین نوارهای قلبی که در زمان‌های مختلف یا توسط دستگاه‌های مختلف ضبط شده است، انجام شود. از این رو با هدایت طبیعی، دو بطن به طور هم زمان منقبض می‌شوند که در این حالت قلب در حداکثر کارایی خود قرار دارد. نوار قلب گرفتن از بیمار هیچ آسیبی به جنین وارد نمی کند و جای هیچ نگرانی نیست. در حال حاضر زمان غربال گری 3 ماهه اول شما گذشته است و شما باید حتما غربال گری مرحله 2 را که از 15 تا 20 هفتگی حاملگی به بعد است را انجام دهید.

کاربرد نوار قلب چیست؟

توسط هوشنگ سیهون

هوشنگ سیحون از بهترین معماران ایرانی