رایان سازه : پیشرو در تولید نرم افزارهای تخصصی عمران | architectbook

در بنا کردن ساختمان از سازه‌های مختلفی استفاده می‌شود؛ سازه باید به درستی اجرا شود و استفاده از مصالح باکیفت هم روی کیفیت و پایداری سازه نهایی تأثیرگذار است. همگی مثالی از سازه های پیچیده ای هستند که قبل از طراحی و ساخت انواع تحلیل های مهندسی بر روی آنها انجام شده است. تحلیل نیرویی و آشنایی با سازه هایی چون خرپاها، در مهندسی مکانیک با درس استاتیک آغاز می شود. پس از رد طرح اصلی توماس بوش و ریزش پل راه آهن Tay، پل Forth توسط بنیامین بیکر، سر جان فاولر و ویلیام ارول در سال ۱۸۸۹ از فولاد ساخته شد. پل Forth یکی از اولین کاربردهای مهم فولاد و نقطه عطفی در طراحی پل بود. همچنین در سال ۱۸۸۹، برج ایفل از جنس آهن چکش کاری شده توسط گوستاو ایفل و موریس کوچلین ساخته شد.

http://dekoralsystem.irتمام مراحل طراحی سازه و تحلیل ساختار از تمام جوانب به دقت بررسی و ارزیابی می شوند. ساختارهایی که با برنامه ریزی های دقیق به این روش ساخته می شوند قادرند بارهای اضافی وارد شده به کل سازه را تحمل کرده، در برابر شکست و حوادث، مقاومت بالایی داشته و از همه مهمتر، در یک دوره زمانی بسیار طولانی همچنان ثبات و پایداری خود را حفظ کنند. از فولاد سبک با مقطع H شکل (جوش داده شده یا نورد شده) برای ساخت چهارچوب گرید (شبکه) فولادی و از پرلین فولادی نوع C و نوع Z شکل به‌عنوان جداره و تیرهای دیوار استفاده می‌کنند. از صفحات فولادی سبک ‌وزن به‌عنوان ساختار محفظه‌ای سقف و دیوار، توسط پیچ و مهره‌هایی با مقاومت بالا و مواد آب‌بندی برای مونتاژ سازه فولادی سبک استفاده می‌شود. در اواخر قرن ۱۹ ولادیمیر شوخوف مهندس سازه روسی روشی برای تجزیه و تحلیل سازه‌های کششی، سازه‌های پوسته‌ای نازک، سازه‌های پوسته‌ای مشبک و هندسه سازه‌ای جدید مانند سازه هذلولی‌وار ارائه کرد. در اواخر قرن ۱۹ ولادیمیر شوخوف و شرکت برانوبل از پیشگامان در زمینه خط لوله محسوب می‌شدند.

سن بنا: 4 روش برای تشخیص عمر ساختمان در سال ۱۴۰۱

مجله خبری کتب معماران طراحی سازه ساختمان های ویلایی، تجاری و مسکونیِ فولادی و بتنی بر اساس نوع و وسعت پروژه، روش طراحی و تجربه طراح مربوطه، متغیر است. طراحي سازه فرایندی است که طی آن عملیات معماری، مهندسی و فنی جهت تعیین پیکربندی، ابعاد و مشخصات قطعات سازه به صورت هدفمند تعیین می‌شود. هدف از ایجاد طرح برای ساخت یک ساختمان، ایجاد ایمنی، عملکرد مطلوب و دوام برای ساختمان است. روش ضرایب بار و مقاومت و روش تنش مجاز و حالات حدی، از روش‌های طراحی ساختمان هستند. فاکتورهای مهم، مراحل و روند گام به گام این پروسه در ادامه بیان شده است. محصولات آب سازه شامل طیف گسترده ای از تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، تاسیسات حرارت مرکزی، پکیج های تزریق و تصفیه فاضلاب، لوله و اتصالات، مخازن و… می شود که به صورت آماده و سفارشی و بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی و تولید می شوند.

  • برای طراحی سازه از انواع مواد اولیه فلزی و غیر فلزی استفاده می شود، بنابراین برای محاسبات ریاضی در قسمت‌های مختلف به جنس ماده و خواص فیزیکی و مکانیکی آن باید دقت گردد.
  • در تحلیل نیرویی سازهها لازم است که اعضای سازه را از هم جدا کنیم و دیاگرام آزاد هر یک از اعضای مجموعه ای از آنها را تحلیل کنیم تا نیروهای داخلی به دست آیند.
  • ابعاد و اندازه های ستون ها و محل قرارگیری آنها در زوایای مختلف، رکن اصلی طراحی سازه به شمار می رود.
  • بر طبق آئین نامه های طراحی و مقاوم سازی در پایین و بالای تمام دیوارهای بنایی باید کلاف افقی به وجود آید.
  • 2- مرحله طراحی در دومین مرحله طراحی سازه شامل ارائه طرح اصلی و برنامه ریزی دقیق است.

با شنیدن کلمه معماری، سقف، دیوار، اتاق در ذهن به عنوان بلوک های ساختمانی تصور می شود. همانطور که در مقاله «انواع سازه فلزی» هم بحث شد، سازه‌هایی چون سوله کارخانه‌ها، سالن‌های بزرگ وسایل صنعتی، کارگاه‌های صنعتی، سوله دپو و غیره از جمله کاربردهای سازه‌های فلزی هستند که به دلیل تفاوت در ساختار و نصب با ساختمان‌های مسکونی، به آن‌ها سازه‌های فلزی صنعتی می‌گویند. در این میان فلز مورد بحث همان فولاد، رایج‌ترین ماده مورد استفاده برای طراحی و ساخت ساختمان‌های صنعتی است.

مصالح ساختمانی پرمصرف در سازه ها

در برخی موارد، مقاوم سازی برای اجزای ساختاری هنگام مقاوم سازی ساختمان مورد نیاز است. 1- مرحله برنامه ریزی در طراحی انواع سازه شامل بررسی مواردی است که الزامات و تجهیزات مورد نیاز و همچنین عوامل موثر بر طراحی را شامل می شود. در مرحله برنامه ریزی دقیقاً مشخص می شود که ابعاد سازه، طرح اولیه و شکل نهایی پروژه به چه صورت خواهد بود. در مراحل برنامه ریزی قبل از طراحی سازه، مهندسان، راهکارهای احتمالی و همچنین راهکارهای جایگزین را پیشنهاد می‌دهند این مسائل با توجه به ساختار اصلی سازه معرفی می شود. در این مدل از سازه های ساختمانی، از ورق‌های فولادی با ضخامت کم و پوشش گالوانیزه استفاده می‌شود که در برابر زلزله مقاوم بوده و از طرفی هم جزء انواع سازه سبک هستند.

خدمات طراحی

تحریریه کتب معماران