شرکت مهندسی آسانسور و پله برقی آسانبر کاران عرشیان

شرکت مهندسی آسانسور و پله برقی آسانبر کاران عرشیان

پله های برقی دارای موتور الکتریکی هستند و به گونه ای طراحی می شوند که روی تیرهای اصلی ساختمان، بدون نیاز به جوشکاری یا پیچ و پرچ نصب می اینجا چک کنید شوند. پله های برقی را از نظر نوع کاربرد، محل نصب و نوع طراحی به دسته های مختلفی تقسیم می کنند. در ادامه می توانید در مورد انواع پله برقی بر اساس کارکرد و موارد مهم در استاندارد آن مطالعه بفرمایید. البته که عامل ایمنی نیز از موارد پراهمت در طراحی پله برقی است. حفاظت از حریق در محفظه های زمینی ( موتورخانه و چاهک) پله برقی در طبقات ممکن است بوسیله تعبیه اسپرینکلر(آب فشان) های خودکار یا پوشاندن آنها با پرده های نسوز صورت گیرد. برای جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای کارکرد، بایستی در محفظه نصب موتور و چرخدنده ها ،دریچه هائی برای تهویه هوا درنظر گرفته شود.

  • پله برقی راه پله ی متحرکی است که به منظور حمل و نقل افراد و مسافر به بالا و پایین و در یک ارتفاع عمودی استفاده می شود.
  • با گذشت زمان و با پیشرفت تکنولوژی در برخی از اماکن پله برقی جایگزین راه پله گردید.
  • تعداد قطب استاتور دور کند معمولاً چهار برابر دور تند است که باعث می‌شود سرعت دور کند موتور یک چهارم دور تند باشد.
  • وسیله‌ای مکانیکی است که از طریق سیم بکسل یا زنجیر به سیستم پاراشوت کابین متصل شده تا در مواقع افزایش سرعت مجاز قفل کرده، برق موتور آسانسور را قطع و سیستم ترمز ایمنی را فعال کند.
  • برای عملیات نصب و راه اندازی پله برقی همانند آسانسور نیاز است تا محل قرار گیری پله برقی مشخص شده باشد و عملیات آهن کشی آن پایان یافته باشد.

پله­ برقی­ ها جز جدایی­ ناپذیر از زندگی پیشرفته ­ی امروزی است. پله­ برقی مدل GRACE نمونه ای پیشرفته با بازدهی بالا در صنعت جابه­ جایی محسوب می­شود که قابلیت نصب در هر دو شرایط Indoor وOutdoor را دارا می باشد. ۶- هنگامی که سوار پله برقی هستید به جایی زل نزنید و به فکر فرو نرید. ۲- از سوار شدن به پله برقی با پاشنه های لق و پای برهنه خودداری کنید. اشتباه– اگر یک پله برقی متوقف است ، مانند یک پله عادی می باشد. هر طناب به تنهایی می توانند یک کابین با ظرفیت کامل را نگهدارد.

آیا می دانید نصب آسانسور چند روز طول می کشد؟

پله برقی با زاویه ۳۵ درجه نیز می تواند برای افرادی که دچار فوبیا هستند یا کودکان احساس امنیت و آسودگی بالایی ایجاد کند. زاویه ۳۰ درجه در نصب پله برقی به زاویه بین سطح پله ها و سطح زمین اشاره دارد. از جمله مزیت های این قبیل پله های برقی، ایجاد حس امنیت در کاربران و استفاده راحت از آن است.

بنابراین بسته به نوع ساختمان پله برقی که باید برای آن اجرا شود می تواند متنوع باشد. مکان نصب پله برقی در ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به عنوان مثال در مراکز خرید مکان پله برقی باید به گونه ای طراحی شود که افراد دسترسی مناسبی به فروشگاه ها داشته باشند و در واقع پله برقی ها می توانند یک نوع راهنما و کنترل کننده مسیر حرکتی افراد باشند.

بازرسی فنی آسانسور و پله برقی

آسانسور یا بالابر، با نام انگلیسی Elevator یا Lift نیز شناخته می‌شود. پله‌های برقی شانه‌های ثابتی دارند که قطعه ثابتی در دو انتهای پله است که دارای دندانه‌های مناسب با شیارهای روی پله یا تسمه بوده که از ورود اشیا خارجی به داخل شیار پله جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که پله‌های برقی باید در محلی قرار گیرد که بیشترین تردد مسافرین ازآنجا انجام می شود. در این حالت کابین فاقد درب بوده و تنها طبقات دارای درب هستند و هنگام حرکت کابین، درب‌های طبقات و دیواره بین آن‌ها قابل‌مشاهده است. این سیستم دیگر برای ساختمان‌های جدید مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. آسانسورها مجهز به یک کابین یا قفسه هستند که با سرعت زیاد در داخل محورهای عمودی به حرکت در می آید.

۵- هنگامی که در ساختمان آتش سوزی اتفاق افتاده فقط از پله ها استفاده کنید. واقعیت– با وجود سنسور اورلود، آسانسور حرکت نخواهد کرد و مسافرین اضافه می بایست از آسانسور پیاده شوند. اشتباه– بسیاری از مردم تصور می کنند آسانسور فقط توسط یک سیم بکسل نگهداشته میشود و در صورت پاره شدن سقوط می کند. اشتباهات و سوءتفاهم های زیادی در مورد آسانسورها وجود دارد دلیل این اشتباهات آن است که اکثر قطعات آسانسور از دید عموم پنهان است و در نتیجه آن مسافرین در مورد آسانسور تصورات اشتباه می نمایند. الصاق پلاک شماره تابلو برق سه فاز هر آسانسور به صورتیکه تجهیزات موجود سریعا” قابل شناسایی باشند.

وزن این وزنه ها به اندازه وزن کابین به علاوه نصف ظرفیت کابین است. دلیل قرار دادن وزنه در سیستم آسانسور کمک به بالا بردن آسانسور است در غیر اینصورت برای این کار باید موتور‌‌‌‌های بسیار قوی با کیلووات بالا استفاده کرد. طبیعی است که این وزنه در پایین آمدن آسانسور مزاحمت ایجاد می‌کند، اما چون هر جسم بدون دخالت به پایین سقوط می‌کند پس استفاده از وزنه مانعی بزرگی در حرکت آسانسور ایجاد نمی‌کند. برای نصب و راه اندازی پله برقی باید به نوع ساختمان و مکانی که پله برقی در آن نصب می گردد توجه شود.

هوا به اندازه کافی وجود دارد و طراحی داخل آسانسور طوری صورت گرفته که مسافرین در ایمنی کامل باشند. اشتباه– بسیاری از مردم هنگامی که آسانسور در بین طبقه گیر می کند فکر می‌کنند هر لحظه امکان سقوط آن وجود دارد و ایشان باید سعی کنند به هر نحو ممکن از کابین خارج شوند. اشتباه– برخی مردم فکر می کنند که درب طبقات هنگامی که آسانسور در سر طبقه وجود ندارد خود به خود باز می شود. اندازه گیری فاصله بالای ستون ضربه گیر تا قسمت تحتانی ضربه گیر پلی اورتان. کف و دیواره های چاهک باید از مواد نسوز و با دوامی ساخته‌ شوند كه‌ عامل‌ ایجاد گرد و غبار نباشند.

پله‌‌‌‌های برقی از نظر کاربردی به 3دسته semi out door -indoor- out door تقسیم میگردد که به ترتیب در محیط آزاد(بیرون از ساختمان)، محیط بسته(داخل ساختمان) و نیمه بسته(پل‌‌‌‌های عابر پیاده) استفاده می‌گردند. پله‌‌‌‌های مکان‌‌‌‌های عمومی به صورت heavy duty طراحی می‌گردد که همان پله‌‌‌‌های معمولی تقویت شده میباشند که برای کار در شرایط دشوار طراحی می‌گردند. پله‌‌‌‌های برقی معمولا در دو زاویه 30و 35 درجه طراحی میگردند البته در مکان‌‌‌‌های مسطح 0 تا 12 درجه هم تولید میگردد که به آنها راهروی متحرک یا auto walk می‌گویند. با وجود اشغال فضایی تقریبا همسان با پلکان معمولی، یک پله برقی می‌تواند شمار زیادی از افراد را جابجا کند.

توسط هوشنگ سیهون

هوشنگ سیحون از بهترین معماران ایرانی