معرفی دریچه زیر فن کویل و کاربرد آن

برای طراحیِ ابعاد فریم دریچه دسترسی فن کویل باید به ابعاد داخلیِ کلافِ فلزی یا چوبیِ زیرکارِ دریچه دسترسی فن کویل توجه نماییم.البته ابعاد فریم دریچه دسترسی فن کویل از هر طرف به اندازه‌ی ۵ میل از ابعاد داخلیِ کلاف کوچکتر در نظر گرفته می‌گردد تا در زمان نصب دریچه دسترسی فن کویل بر روی کلاف مشکلی پیش نیاید. عمومی ترین نوع از انواع دریچه زیر فن کویل با جنس آلومینیوم تولید می گردد.مدل های متنوع در زمینه ساخت دریچه زیر فن کویل آلومینیومی و همچنین امکان رنگ پذیری سطوح آن باعث تمایل و رغبت کارفرمایان و مهندسین به استفاده از این نوع دریچه زیر فن کویل در پروژه ها شده است. دریچه بازدید فن کویل به 2 روش کلی پیچ از رو و پیچ از داخل (به شکل پیچ مخفی) نصب می شود. پیچ از داخل نمای بیرونی دریچه را شیک تر و زیباتر می کند اما برای درب های لولایی نمی توان از پیچ از داخل استفاده کرد و باید از حالت پیچ از رو استفاده نمود. قبل از اقدام به نصب دریچه فن کویل باید ابعاد چهارچوب یا داکت اسپلیت را به دست بیاورید و سپس در سقف کاذب یک قاب قرار دهید. برای اینکه نصب به درستی انجام شود و دریچه روی زمین سقوط نکند، باید قاب اصلی روی یک سازه فلزی نصب شود.

مشخصات دریچه بازدید فن کویل

معرفی دریچه زیر فن کویل و کاربرد آن برای هوا دهی دستگاه استفاده میشود که از پروفیل آلومینیوم ساخته شده و با رنگ پودری الکترواستاتیک پوشانده می‌شود که موارد استفاده در سالن‌‌‌‌های لوکس و تا ارتفاع ۵ متر است. رنگ الکتروستاتیک این ویژگی را دارد که میتوان کد رنگ مورد نظر کارفرما که متناسب با محیط است را انتخاب کرد. از محاسن رنگ کوره ای الکتروستاتیک این است که می توان متناسب با محیط از کد رنگ دلخواه استفاده کرد .

بعد از ساخت در دریچه زیر فن کویل دو گل سقفی تمام سطوح این محصول به رنگ پودری الکترواستاتیک آغشته شده و درون کوره قرار می گیرد. رنگ کوره ای الکترو استاتیک این امکان را به شما می دهد تا متناسب با محیط کد رنگ مورد نظر را انتخاب نمایید. پس از اینکه دریچه زیر فن کویل از درون کوره خارج شد میتوان آن را با مشمای حباب دار بسته بندی کرد تا از هرگونه آسیب و صدمه در امان بماند. پس از اندازه گیری ابعاد شروع به ساخت و برش اضلاع فریم دریچه زیر فن کویل می نماییم. گوشه های فریم باید کاملاً به صورت ۴۵ درجه گوش زنی شود تا قاب کاملاً گونیا و قائمه باشد. حال در این مرحله به ساخت درب دریچه زیر فن کویل دو گل سقفی وزنه ای می پردازیم.

البته زمان ماندن در کوره نیز نباید بیش از حد لازم باشد؛ زیرا ممکن است کدر شدن رنگ روی دریچه دریچه زیر فن کویل را باعث شود. برای ساخت این دریپه زیر فن کویل ابتدا حفره ی مورد نظر را به صورت صفر به صفر اندازه می زنیم . باید توجه داشت که هنگام اندازه گیری نباید بادخوری در نظر گرفته شود . در هنگام ساخت توسط تولید کننده نیم سانت از هر بُعد بادخور لحاظ خواهد شد .

  • ولی با توجه به ابعاد بزرگ دریچه های زیر فن کوئل وزن این دریچه ها در صورت تولید با جنس آهن بسیار سنگین میشود.
  • قرارگیری فن کویل در میانه ساختمان و دور از دیوارها امکان استفاده از این دریچه بسیار شیک و زیبا در رنگ‌های متفاوت را فراهم خواهد نمود.
  • از لحاظ ساختاری تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و در صورت صلاح‌دید شخص نصاب و هارمونی عملکرد امکان استفاده از دریچه بازدید فن کویل برای دریچه داکت اسپلیت وجود دارد.
  • رنگ های معمول برای سطوح دریچه دسترسی فن کویل عبارت از سفید، مشکی،کرم،قهوه‌ای،طوسی،نقره‌ای و… است.اما محدودیتی در انتخاب رنگ برای پوشش دریچه دسترسی فن کویل وجود ندارد و کارفرما یا خریدار به راحتی می‌تواند هر کدرنگِ استانداردی را برای پوششِ دریچه دسترسی فن کویل انتخاب و شفارش دهد.
  • البته با توجه به لولایی بودن نوع این دریچه زیر فن کویل حتماً بادخور ضخامت لولا نسبت به یکی از ابعاد که لولا بر روی آن نصب شده است ، لحاظ گردد .
دریچه ام دی اف قاب روی کار برای بازدید و تعمیرات فن کویل زیر دستگاه نصب میشود و با هم سطح شدن با سطح کار زیبایی کار را دو چندان میکند.این مدل دریچه از بهترین ام دی اف ها ساخته می‌شود .و به صورت بازشوی وزنی و مگنتی تولید میشود. گوشه زنی با زاویه ۴۵ درجه صورت می پذیرد تا اضلاع کاملاً قائمه باشند. در این مرحله جای پیچ ها را روی فریم تعبیه می کنیم، زیرا پس از رنگ آمیزی دریچه زیر فن کویل نباید به آن آسیب و خراشی وارد شود. دریچه زیر فن کویل خطی نیز یکی دیگر از انواع دریچه زیر فن کویل می باشد.

دریچه فن کوئل چوبیاز جنس ام دی اف هستند مناسب برای دیوار و کف زمین دارای پوشش پلی یورتان. دریچه زیر فن کویل با انواع متریال ساخته شده ولی به دلیل احتمال نشت آب بهتر است از آلیاژ آلومینیوم یا پلاستیک برای ساخت این نوع دریچه استفاده شود. دریچه های فن کویل مذکور مناسب برای استفاده در سقف می باشد که البته برخی از افراد، این تجهیزات را در دیوارهای ساختمان خود نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

مدل فانتزی دریچه زیر فن کویل

توسط هوشنگ سیهون

هوشنگ سیحون از بهترین معماران ایرانی