بهترین پردازنده کامپیوتر؛ بهترین سی پی یو CPU برای بازی، برنامه نویسی یا کارهای مهندسی

سندی بریج ( Sandy Bridge ) یک معماری‌ از سری معماری های پردازنده‌های شرکت اینتل میباشد. این معماری اولین بار در سال ۲۰۰۹ به نمایش در آمد و در March نیز به بازار عرضه شد. معمولاً محدوده فرکانس تاثیر زیادی در قیمت پردازنده کامپیوتر ندارد و به مشصخه‌های دیگر بستگی دارد. با مشاهده لیست قیمت سی پی یو یکی از عواملی که با آن مواجه می‌شوید، نسل پردازنده است؛ به این صورت که گاهی اوقات با روی کار آمدن نسل جدید، قیمت CPU نیز افزایش پیدا می‌کند. معمولاً پردازنده‌های 2 تا 4 هسته‌ای برای انجام کارهای خانگی و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند و اگر هدف شما انجام کارهای سنگین‌تری همچون انجام بازی (گیم) یا طراحی است، سی پی یوهای 6 الی 8 هسته‌ای انتخاب‌های خوبی به شمار می‌روند. پردازنده‌های با بیش از 8 هسته نیز برای انجام کارهای حرفه‌ای و رندرهای سنگین استفاده می‌شوند.

علاوه بر این ببینید بعد از خرید قطعاتی مثل SSD، رم، پردازنده گرافیکی و منبع تغذیه چقدر می‌توانید برای پردازنده هزینه کنید. همانطور که در این راهنمای خرید سی پی یو (CPU) اشاره کردیم، با وجود اینکه سی پی یو نقش کلیدی در سیستم ایفا می‌کند، اما اگر یک سی پی یو قدرتمند را در کنار یک پردازنده گرافیکی ضعیف یا یک هارد مکانیکی فرسوده قرار دهید، خرید یک پردازنده جدید اصلا لزومی ندارد. هرچقدر سرعت کلاک یا فرکانس بالاتر باشد، پردازنده با سرعت بیشتری پردازش‌های سیستم را انجام می‌دهد.

پردازنده نقش بسیار مهمی در کامپیوتر ایفا می‌کند و توانایی پردازشی آن رابطه‌ی مستقیمی با سرعت کامپیوتر خواهد داشت. اما در کاربری‌های مختلف چه پردازنده‌ای مناسب شما است؟ در این مقاله به معرفی بهترین CPU-های موجود در بازار براساس نیاز کاربری شما می‌پردازیم. با این حال، بهبودهای معماری به تنهایی قادر به حل تمام معایب پردازنده‌های تماماً همگام نیستند. برای مثال، سیگنال ساعت، درمعرض تاخیرهای ناشی از هرگونه سیگنال‌های الکتریکی دیگر است. سرعت‌های بالای ساعت در CPUهایی که به‌طور فزاینده پیچیده شده‌اند، باعث می‌شود تا نگه داشتن سیگنال ساعت به شکل هم فاز در تمام بخش‌های واحد، دشوار شود.

راهنمای خرید سی پی یو اعداد درج شده در مدل های پردازنده چه معنی دارند؟

Central Processing Unit یا به اختصار CPU، به معنای واحد پردازنده مرکزی است که وظـیفه پـردازش اطـلاعات را بـر عـهـده دارد. پردازنده مرکزی کامپیوتر در زمان فعالیت، گرمای زیادی ایجاد می‌کند،‌ حتی اگر برای مدت کوتاهی روشن باشد. به همین خاطر سی پی یو ها معمولاً با سیستم خنک‌کننده اختصاصی شامل هیت‌سینک (صفحه‌ای فلزی با رسانایی گرمایی بالا) و فن همراه می‌شوند تا حرارت تولیدشده به سرعت تخلیه شود. این دستورالعمل ها را از حافظه اصلی به ترتیب مناسب انتخاب و بازیابی می کند و آنها را تفسیر می کند تا در یک لحظه مناسب سایر عناصر کاربردی سیستم را فعال کند تا عملیات مربوطه را انجام دهد. کلیه داده های ورودی از طریق حافظه اصلی به واحد حساب منطقی برای پردازش منتقل می شوند که شامل چهار عملکرد اصلی حسابی (یعنی اضافه کردن ، تفریق ، ضرب و تقسیم) و برخی عملیات منطقی مانند مقایسه داده ها و انتخاب است.

  • این تراشه کوچک و معمولا مربعی شکل بر روی برد اصلی یا همان مادربرد قرار می گیرد و با سایر سخت افزارهای دیگر، برای اجرای سیستم شما در تعامل است.
  • تکنولوژی Intel Turbo Boost  امکان افزایش توان سرعتی را در زمان نیاز، را به طور فعال به پردازشگر میدهد.
  • هردو آن‌ها ریزتراشه‌های بر پایه سیلیکون هستند و هردو وظیفه پردازش داده را برعهده دارند.
  • هر گیمر برای داشتن تجربه‌ای رضایت‌بخش از سیستم گیمینگ، باید پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی (پردازنده‌ی گرافیکی و کارکرد آن را در مقاله‌ای جداگانه به صورت کامل بررسی خواهیم کرد) سیستم خود را به شکلی متعادل انتخاب کند.

پردازنده‌های جدید شرکت‌های اینتل و AMD تا 5.5GHz فرکانس ساخته شده‌اند[۶۷]. مک‌های مبتنی بر معماری ARM‌، سیستم‌عامل کروم در پلتفرم گوگل و ویندوز مایکروسافت، همه و همه مثال‌هایی در دنیای امروز هستند که به اجرای نرم‌افزار روی هر دو معماری Arm و x86-64 نیاز دارند. کامپایل بومی نرم‌افزار، تنها راهکاری است که می‌توان در چنین شرایطی از آن بهره برد. برای مثال، در دستورالعملی ۸ بیتی؛ ۴ بیت اول آن به کد عملیات و ۴ بیت بعدی به داده‌هایی که باید استفاده شوند اشاره دارد. طول یک مجموعه دستورالعمل می‌تواند از چند بیت تا چند صد بیت متغیر بوده و در برخی از معماری‌ها نیز طول‌های متفاوتی داشته باشد. ازآنجاکه کامپیوترها زبان‌های برنامه‌نویسی را مستقیماً درک نمی‌کنند، این دستورالعمل‌ها باید به فرم زبانِ ماشین یا باینری ترجمه شوند که درک آن‌ها برای کامپیوترها آسان‌تر باشد.

RISC درمقابل CISC یا ARM درمقابل x86

تحریریه کتب معماران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *