نحوه لذت بردن از معماری جزم‌های معماری را سرزنش می‌کند

چگونه از معماری لذت ببریم: راهنمایی برای همه نوشته چارلز هلند | انتشارات دانشگاه ییل | 25 دلار

گاهی اوقات یکی از دوستان یا اعضای خانواده عکسی را که از یک ساختمان گرفته اند برای من می فرستد. “تو این را دوست خواهی داشت!” آنها ممکن است بگویند، یا “یکی برای تو!” خوب است به آن فکر کنید. همچنین خوب است که من به آنها انگیزه داده ام که از محیط ساخته شده کمی بیشتر از آنچه قبلاً انجام می دادند قدردانی کنند.

اما چرا از این ساختمان بیشتر از آنها لذت ببرم؟ به نظر می رسد چه چیزی بیشتر از اینکه آنها را جذب کند، من را جذب می کند؟ در حین نوشتن این مقاله، از دوستانم در مورد همین موضوع پرسیدم، و اتفاق نظر کلی این بود که ساختمان‌ها یا «غیر معمول»، «عجیب» یا حاوی «بتن بیش از حد» بودند.

جلد کتاب چگونه از معماری لذت ببریم
چگونه از معماری لذت ببریم (انتشارات دانشگاه ییل)

این احتمالاً بیشتر از آن‌ها درباره من می‌گوید، اما دو چیز را برجسته می‌کند: اینکه لذت از معماری مبهم به نظر می‌رسد و اینکه بسیاری از معماری – خوب، عجیب، غیرمعمول – متأسفانه از بین رفته است. سازمان مللمن از آن لذت بردم.

کشف دلایل این امر می تواند کار دشواری باشد. اما در دست برای کمک چگونه از معماری لذت ببریم: راهنمایی برای همه از معمار بریتانیایی چارلز هالند. همانطور که از عنوان آن پیداست، این کتاب تنها برای کسانی نیست که عمیقاً در تاریخ معماری ریشه دارند. این کتاب برای کسانی است که می دانند معماری وجود دارد و در اطراف ما وجود دارد و ممکن است بخواهند کمی بیشتر از آن قدردانی کنند.

هالند یک تور غیر جامع و با راهنمای شخصی در طول تاریخ معماری به خواننده ارائه می دهد و جنبه هایی را که گاهی از دید پنهان می مانند، روشن می کند. او می‌نویسد: «این درباره ایده‌هایی است که به ساختمان‌ها منتهی می‌شوند و ایده‌هایی که آنها تولید می‌کنند، با باز کردن تجربه‌مان از ساختمان‌ها، ممکن است آن ایده‌ها را نیز سرگرم کنیم.

موزه هنر سائوپائولو
موزه هنر سائوپائولو، برزیل، طراحی شده توسط لینا بو باردی (ادواردو اورتگا / مرکز تحقیقات MASP)

دیدگاه هالند از طریق لنزهای سبک، ترکیب، فضا، مواد، ساختار و کاربرد فیلتر می‌شود – که همگی فصل‌های اختصاصی خود را دارند. طبیعی است که این موارد با هم تداخل داشته باشند، اما این چیز خوبی است. در طول کتاب می آموزیم که چیزها اغلب آنطور که به نظر می رسند نیستند. پیکربندی یک ساختمان می‌تواند ما را به این باور برساند که فضاها به روش‌های خاصی چیده شده‌اند که گاهی اوقات عمداً گمراه‌کننده هستند. مصالح نیز می‌توانند عمداً فریبنده باشند: کاشی‌های ورزشی که در جنوب شرقی انگلستان محبوب‌ترین هستند، برای تقلید از آجر در قرن‌های 18 و 19 استفاده می‌شدند.

ایستگاه آتش نشانی شماره 4، کلمبوس
ایستگاه آتش نشانی شماره 4، کلمبوس، 1966، طراحی شده توسط شرکتی که بعداً به Venturi، Scott Brown & Associates تبدیل شد (David Hirsch/Courtesy Venturi, Scott Brown & Associates).

اما هالند می گوید همه چیز خوب است. چگونه از معماری لذت ببریم او دگم های معماری را سرزنش می کند و در عوض همه راه هایی را که یک ساختمان می تواند به معماری خوب منتهی شود را باز می کند.

اما آنچه که ممکن است در اینجا گم شود، ابزاری برای درک روش های ساخت و ساز پایدار است. منطق پشت انتخاب مواد نادیده گرفته نمی شود، اما پایداری فراتر از مواد است و می توان با همان شور و شوقی که هلند در جاهای دیگر اعمال می کند، به آن پرداخت. با این حال، او زمان می‌برد تا معماری را به خواننده معرفی کند، همیشه ابتدا در سطح پایه (به عنوان مثال، توصیف نحوه عملکرد ساختار دیوار باربر و کف چوبی).

بهترین چیز در مورد کتاب این است که به هالند مجوز داد تا آزادانه درباره معماری مورد علاقه خود بنویسد. هیچ دستور العمل بهتری برای نثر خوب وجود ندارد. اما همه اینها خواننده را در حسرت تصویری از آنچه که شرح داده می شود، می کند. نگران نباشید، عکس‌ها و حتی یک تبر (از خانه مولر در لوس) وجود دارد، اما خوب است اگر تعداد بیشتری از اینها وجود داشته باشد تا خواننده را از دستیابی به تلفن خود هر از چند گاهی نجات دهد.

نمایی هوایی از میلتون کینز اثر هلموت جاکوبی
نمای هوایی میلتون کینز توسط هلموت جاکوبی (جان دونات/عکس با اجازه مرکز کشف شهر میلتون کینز/© املاک هلموت جاکوبی)

در حین خواندن آن، ایده خلوص و جهانگردی را که توسط مرحوم ویرجیل ابلو ارائه شده بود، به یاد آوردم. برای نابداران، در این زمینه، بازدید از معماری در زندگی واقعی آخرین چک باکس در تجربه آنها از آن است. با این حال، گردشگران زمانی که برای اولین بار با آن مواجه می شوند، معماری را تجربه می کنند. چگونه از معماری لذت ببریم هر دو را برآورده می کند: اگر از ساختمان های فوق بازدید نکرده اید، بدون شک می خواهید اکنون از آن لذت ببرید. اگر داشته باشید، می توانید بیشتر کشف کنید و لذت ببرید.

در حالی که گاهی اولین کتابی است که یک معمار نوپا ممکن است این روزها بخواند 101 چیزی که در دانشکده معماری یاد گرفتم، شاید چگونه از معماری لذت ببریم انتخاب بهتری است. زیرا اگر نمی توانید از آن لذت ببرید، چه فایده ای دارد؟

جیسون سایر نویسنده و معلم ساکن لندن است.



منبع: https://www.archpaper.com/2024/05/charles-holland-how-to-enjoy-architecture-book/

تحریریه کتب معماران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *